Arts & Women: Women Composers and AcousmoniumArts & Women【女性作曲家 x 多次元立体音響装置・編】
The rich lineage of Japanese women composers has been erased from history for political reasons. There are many women who played an important role in the development of Japanese music, such as Nobu Kōda (1870-1946), who was the first Japanese person to study abroad as a government-sponsored student, Michiko Toyama (1913-2006), who studied under Messiaen in Paris and became the first Japanese person to win an international prize for music composition, and Mieko Shiomi (1938- ), who joined Fluxus in New York in the 1960s and was a leading figure of the avant-garde scene. However, these women remain virtually unknown, while men from the same era are revered in textbooks and other media. Our concert focuses on the works of such “invisible women composers.” Using a special sound system called an Acousmonium, the audience is invited to experience the vivid sounds of old and new women composers from the East and West.
政治的背景のもと日本人女性作曲家の豊かな系譜は歴史から抹消されてきました。国費留学生として初めて海外で研鑽を積んだ幸田延(1870-1946)、パリでメシアンに師事し国際音楽作曲賞の受賞という日本人初の快挙を成し遂げた外山道子(1913-2006)、フルクサスのメンバーとして60年代にNYで前衛芸術活動を行った第一人者の塩見允枝子(1938-)など、日本音楽界の発展において重要な役割を担った人物は少なくありません。しかし教科書などで華々しく扱われる同時代の男性と比して、その知名度は歴然の差です。本企画のコンサートで取り上げるのはそのような「インビジブルな女性作曲家たち」の作品です。音色や大きさの異なる16個のスピーカーを用いて音響空間を構築し、新旧東西の女性作曲家がいきいきと紡ぐ電子音楽をアクースモニウムという特別なサウンドシステムで演奏します。
実施時期:2021年9月20日@Shibaura House
後援:日本電子音楽協会
助成:NPO法人イエローエンジェル
機材協力:吉原太郎